3 tips voor e-mailmarketing

Veel bedrijven maken nog gebruik van e-mailmarketing. Ondanks dat er veel nieuwere en ‘hippere’ alternatieven zijn (google ads, social media), is een e-mailcampagne vaak effectief en zijn de kosten lager. In dit artikel geef ik 3 tips die jouw e-mailcampagne nog effectiever maken en die jou dagelijks kunnen helpen met klanten bereiken.

1.     Grootte van je database is niet alles

Het is misschien verleidelijk om zoveel mogelijk e-mailadressen te verzamelen, maar het is verstandig om meer tijd te besteden aan het segmenteren en personaliseren van je contacten. Volgens een onderzoek van de DDMA dat gebasseerd is op 4,5 miljard verstuurde e-mails en 177.000 campagnes kunnen te grote campagnes een negatieve impact hebben op ratio’s. De kleinste campagnes, met 500 tot 1000 contacten, hebben het vaakst het gewenste effect.

 

2.     Zet gepersonaliseerde onderwerpregels en dynamische content in

De gepersonaliseerde onderwerpregel wordt nog maar in 7% van alle campagnes gebruikt. Dit is zonde want het is makkelijk toe te passen en helpt enorm. Met een gepersonaliseerde onderwerpsregel zullen 5 keer zoveel mensen het onderwerp lezen en je kunt de onderwerpregel eenvoudig personaliseren.

Dynamische content kan je inzetten met een A/B-test als standaardprocedure. Je kijkt bijvoorbeeld welke artikelen interessant zijn voor je doelgroep en past hier je nieuwsbrief op aan. Bevalt één artikel minder? Dan wordt er een ander artikel gebruikt.

 

3.     Denk aan mobile gebruikers

Er is een grote kans dat jij je e-mailcampagne beheert achter de desktop. Dit betekent niet dat iedereen jouw mails ontvangt achter een computer. Van alle campagnes wordt 39% geopend op een mobiel apparaat. In de horeca sector is dit zelfs 60%, ook andere sectoren zoals recreatie en e-commerce zijn de desktop voorbijgestreefd.

Pas je campagne hier op aan. Zorg dat je niet teveel tekst hebt en het makkelijk vertoond wordt op mobiel. Denk bijvoorbeeld aan je buttons en afbeeldingen. Let ook op padding, dit wordt vaak verkeerd toegepast en laat je e-mail er uit zien als een zooitje. Een simpele oplossing hiervoor is om de e-mail te testen, dit wordt vaak uit gemak niet gedaan waardoor je jezelf te kort doet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *