3 tips voor zakelijke groei in 2023

Het nieuwe jaar beginnen we steevast met goede voornemens. Privé, maar ook zakelijk. Als ondernemer ben je altijd op zoek naar manieren om door te groeien. Stilstand is achteruitgang. Maar wat als je merkt dat er de afgelopen tijd weinig groei in zit? Als je je persoonlijke doelen niet meer haalt? Dan is het goed om hier in 2023 de focus op te leggen.

Bij de groei van een bedrijf kun je aan vrijwel alle facetten denken. De meest voor de hand liggende groei is natuurlijk het aantrekken van meer klanten, maar hoe pak je dit dan aan? Denk bijvoorbeeld aan het uitbreiden van de productiecapaciteit of het opzetten van een geheel nieuwe marketingcampagne met behulp van Online Klik.

Kan jij wel wat hulp gebruiken bij het realiseren van groei? Met behulp van de volgende drie tips behaal jij jouw zakelijke doelen zeker dit jaar.

1. Benut de kracht van online marketing

Online marketing is anno 2023 niet meer weg te denken uit het bedrijfsleven. De consument bevindt zich immers grotendeels online. Toch is dat makkelijker gezegd dan gedaan. De concurrentie is groot. Zichtbaar zijn en blijven is daardoor lastig geworden. Zeker gezien de wereld van online marketing blijft veranderen. Een website die vijf jaar geleden goed scoorde in Google, kan nu ineens volledig uit beeld verdwijnen. Simpelweg door een gebrek aan updates en kennis.

Daarom is het belangrijk om deskundige hulp in te schakelen. Het is vrijwel onmogelijk om alles op het gebied van online marketing in eigen beheer te houden. Dit kost te veel tijd en energie. En dan nog bestaat de kans dat er fouten worden gemaakt. Benut de kracht van online marketing door hulp in te schakelen. Wees je ervan bewust dat je een lange adem nodig hebt. Nu investeren betekent succes op de lange termijn.

2. Haal het maximale uit de bestaande klantenkring

We verleggen onze focus nog veel te vaak op het aantrekken van nieuwe klanten. Maar wat doe je met je huidige klantenbestand? Deze klanten zijn misschien nog wel kostbaarder. Zij hebben al eerder producten afgenomen of van jouw diensten gebruik gemaakt. Jullie hebben een vertrouwensband opgebouwd. Goed om dit verder uit te breiden en het maximale uit de bestaande klantenkring te halen. Vraag jezelf af wat deze klanten van jou willen zien, hoe ze benaderd willen worden. Steek energie in de veelbelovende leads.

3. Neem nieuwe mensen aan

Werk je al jaren met hetzelfde team en merk je daardoor dat jullie misschien wel te veel op elkaar ingespeeld zijn? Dan kan het geen kwaad om eens wat nieuw mankracht in huis te halen. Een frisse wind door het bedrijf te laten waaien. Personeel met een geheel andere achtergrond. Nieuwe ervaringen waar jullie weer wat van kunnen opsteken. Door de dynamiek binnen het bedrijf te veranderen, is er plotseling ook weer meer ruimte voor nieuwe, innovatieve ideeën. Zo komen ook de zwakke schakels binnen het bedrijf aan het licht. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *