5 zakelijke WordPress-tips die je moet lezen

Geen enkel ander CMS-systeem ter wereld wordt vaker gebruikt dan WordPress. Ook zakelijk is dit CMS-systeem enorm interessant. Er zijn wel een aantal dingen waaraan je aandacht moet schenken. Daarom hebben wij vijf belangrijke tips voor jou in petto. Zo genieten jij en jouw websitebezoekers van de beste ervaring.

1. Installeer niet om het even welke plug-in of thema

Bij het installeren van thema’s en plug-ins is het altijd opletten geblazen. Op het internet zijn er duizenden van te vinden, al dan niet tegen betaling, maar ze zijn niet allemaal even goed. Soms is er met de code gerommeld en levert dat problemen op, bijvoorbeeld omdat het niet goed samenwerkt met andere plug-ins. Nog erger is het als er hierdoor veiligheidsproblemen ontstaan en je website met malware kan worden geïnfecteerd. Als je hier niet in thuis bent, kan je beter een beroep doen op een WordPress-bureau. Onder andere stuurlui.nl is een voorbeeld van zo’n WordPress-bureau. Ze ontwerpen, maken en onderhouden WordPress-websites die aan de hoogste eisen voldoen.

2. Kies voor een design op maat

Hoe dan ook dien je er altijd over na te denken of een standaardthema wel de beste oplossing voor jou is. Wil je echt een design gebruiken dat al door talloze andere websites wordt gebruikt? En is het überhaupt wel mogelijk om een standaardthema te vinden dat aansluit bij de identiteit van jouw zaak en de uitstraling die je wilt genieten? Vaak is het antwoord op deze vragen drie letters lang: nee. Dan doe je er goed aan om het een en ander op maat te laten maken door een specialist op het gebied van WordPress webdesign. Dergelijke experts zijn gespecialiseerd in de grafische vormgeving van WordPress-websites en zorgen ervoor dat de website aansluit bij de identiteit van jouw zaak in plaats van omgekeerd.

3. Beperkt het aantal plug-ins en thema’s

Het is belangrijk om het aantal plug-ins op je website te beperken. Plug-ins kunnen onderling conflicteren en verhogen de laadtijd van je website. Dat is niet alleen storend voor websitebezoekers, maar het zorgt er ook voor dat je minder goed scoort in de zoekmachineresultaten. Google houdt namelijk steeds meer rekening met dergelijke technische zaken. Verwijder plug-ins die je niet meer gebruikt en let op met zware plug-ins met veel functies waar je slechts een enkele van gebruikt. Verwijs ook ongebruikte thema’s naar de prullenmand, zoals de standaard WordPress-thema’s.

4. Voeg contactgegevens aan je website toe

Onderzoek heeft aangetoond dat internetgebruikers veel meer vertrouwen hebben in websites met duidelijke contactgegevens. En vertrouwen levert veel voordelen op. Voeg dus niet alleen een contactformulier aan je website toe, maar bijvoorbeeld ook je KvK-gegevens, het adres van de zaak en een stukje “over ons”. Wees daarbij heel persoonlijk en niet te algemeen. Zeker voor webshops is dit alles heel belangrijk. Niet alleen omwille van allerlei wettelijke regels, maar ook omdat het een boost kan geven aan het conversiepercentage.

5. Voorkom spam op je website

Vrijwel alle WordPress-websites krijgen er vroeg of laat mee te maken: spam. Dat zijn reacties die niet relevant zijn en waarmee men vooral eigen (malafide) websites wil promoten. Deze reacties zijn niet alleen storend, de linkjes kunnen ook gevaarlijk zijn voor je websitebezoekers. Ze voortdurend manueel monitoren en eventueel verwijderen, is een lastige en tijdrovende klus. Gelukkig zijn er plug-ins die het voor je doen. Een voorbeeld hiervan is Akismet. Voor commerciële websites is deze plug-in in principe wel betalend.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *