Actief zitten met Swopper: alle feiten op een rij!

Uit onderzoek blijkt dat ongeveer de helft van de Nederlanders meer dan zeven uur per dag zittend doorbrengt. Heb je zelf wel eens uitgerekend hoeveel uur je per dag zittend doorbrengt? Van het zitten in de auto of het openbaar vervoer, aan het bureau voor je werk tot lekker televisiekijken in je vrije tijd. Al snel kom je aan heel wat uurtjes die je zittend doorbrengt. Zitten wordt ook wel het nieuwe roken genoemd en dat is niet zonder reden. Mensen met een zittend beroep hebben veel meer kans op overgewicht en ziektes. Natuurlijk kan zitten niet altijd vermeden worden. Bij een zittend beroep zal je nu eenmaal veel tijd aan een bureau moeten doorbrengen. De wijze waarop je zit kan echter wél veranderd worden.

Actief zitten is van essentieel belang. Het vooruitstrevende merk Swopper is zich hiervan bewust. Zij behoren tot één van de eerste merken die de actieve zit stimuleren middels de juiste bureaustoelen. In dit artikel lees je precies hoe dat in zijn werk gaat en wat je zelf kan doen om de actieve zit te stimuleren.

Wat doet Swopper?

Aeris is een fabrikant die zich specialiseert in het creëren van ergonomische bureaustoelen die bewegend zitten stimuleren. Het bekendste merk van Aeris is de Swopper. De Swopper kruk kenmerkt zich door haar bijzondere design. Hij volgt de bewegingen van de zitter in meerdere richtingen. Bovendien is er geen rugleuning aanwezig. Dat lijkt misschien minder comfortabel, maar niets is minder waar. Het grote gevaar van een rugleuning is namelijk dat de rug in een verkeerde houding wordt geforceerd. Bij de Swopper kruk wordt de rug niet ondersteund door een leuning, maar wordt er aanspraak gedaan op de eigen rugspieren. Met als resultaat een sterkere rug, een betere houding en minder lichamelijke klachten.

Waarom is een Swopper aan te raden?

We brengen te veel van onze tijd zittend door. Helaas is dat niet altijd te vermijden. Bij veel beroepen is het noodzakelijk om meerdere uren aan een bureau door te brengen. Dit kan iets vermeden worden door zitten en staan vaker met elkaar af te wisselen, maar onder de streep beweeg je dan eigenlijk nog te weinig.  

 

Hoewel de focus veelal op minder zitten wordt gelegd, wordt vaak vergeten dat ook de wijze waarop wordt gezeten van belang is. Actief zitten draagt bij aan een betere gezondheid. Zelfs als dit betekent dat er nog altijd veel wordt gezeten.

Het grote gevaar bij langdurig zitten rust hem namelijk in het feit dat de spieren minder te doen hebben en daardoor de stofwisseling zo goed als tot stilstand komt. Zo kunnen gezondheidsproblemen ontstaan. Als de spieren echter nog altijd geactiveerd worden, zoals bij een Swopper kruk, zal dit deze gezondheidsproblemen zo goed als teniet doen.

Wat kan je zelf nog doen voor een actieve zit?

Naast een goede bureaustoel zijn er ook enkele dingen die je zelf kunt doen om de actieve zit te stimuleren. Denk hierbij vooral aan regelmatig bewegen. Maak een wandeling naar de koffiemachine, loop trappen en ga in de pauzes even een stukje wandelen. Probeer tegelijkertijd tijdens het zitten ook af en toe te bewegen. Strek de vingers, beweeg ze, draai je nek, trappel met je benen. Doe verschillende dingen om je spieren en lichaam te blijven stimuleren. Op die manier blijft het lichaam actief. Ook tijdens het verrichten van zittend werk. 

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.