Adverteren: ga je voor groot of lokaal?

Adverteren, veel ondernemers doen het. Alleen weten ondernemers ook hoe ze het beste kunnen adverteren? Het is niet helemaal eerlijk om te stellen dat dit niet het geval is, omdat marketing en adverteren complexe werelden zijn. Je kunt namelijk niet blind gaan adverteren in de hoop dat er meer klanten komen. Die hoop mag je gerust koesteren, maar zonder goede strategie gaat er van een hogere conversie weinig terechtkomen. Of eigenlijk niks. In dit artikel krijg je de mogelijkheden op het gebied van adverteren te zien.

De jackpot

Als je iets op internet moet opzoeken, welke zoekmachine gebruik je dan? Je behoort hoogstwaarschijnlijk tot de 92% van de mensen die Google gebruikt. Dit is trouwens het wereldwijde marktaandeel, in Nederland ligt dit zelfs op 95%. Als je bij een groot publiek op wilt vallen met je advertenties is Google een ideaal platform.

Met Google adverteren worden er advertenties tussen de zoekopdrachten geplaatst. Deze zogenoemde Google Ads moeten meer bezoekers voor je website en daarmee nieuwe klanten genereren. Met Google ga je voor de jackpot. Dit is de grootste zoekmachine ter wereld. De concurrentie is groot, maar het bereik nog een stuk groter.

Iets kleinschaliger

Het marktaandeel van Google is ongeëvenaard, en er moet een klein wonder gebeuren wil Google ooit worden ingehaald door een van de concurrenten. Toch kun je via die concurrenten ook meer bezoekers naar je website trekken. Bij Bing adverteren is eveneens een goede optie.

Bing heeft een marktaandeel van 5%, maar weet altijd flinke advertentieopbrengsten te behalen. Het is onderdeel van Microsoft. En een voordeel ten opzichte van Google is dat de resultaten van social media worden meegenomen in het bepalen van de rankings in de zoekmachineresultaten.

De lokale media

Voor ondernemers is het een interessante vraag waar je precies gaat adverteren. Neem als voorbeeld twee kranten. De Telegraaf, een van de grootste dagbladen van Nederland, en het lokale krantje dat door 75% van de inwoners van jouw gemeente wordt gelezen. Als je met je bedrijf vooral lokaal actief bent, levert het meer op om in dat lokale krantje te adverteren.

Wil je echter de landelijke markt aanboren, dan is De Telegraaf of een andere landelijke krant een betere optie. Advertenties in kranten zijn niet goedkoop, maar leveren wel wat op. Zeker in de zaterdageditie, als mensen (dus klanten) meer de tijd nemen om de krant te lezen.

Radio en televisie

Spotjes op radio en televisie scoren altijd goed. Ook hierbij kun je kiezen voor een landelijke of regionale/lokale zender. Houd er wel rekening mee dat de spotjes verre van goedkoop zijn en dat er ook tijd moet worden gestoken in het opnemen ervan. Een filmpje of radiospot maak je niet in een half uur.

Wil je geen reclamespot, maar wel zendtijd? Dan kun je proberen om de media over te halen een reportage over je bedrijf te maken. Dit kan bijvoorbeeld als er een bijzonder nieuw product door jouw bedrijf is ontworpen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *