Brand safety tijdens het adverteren

Je plaatst je advertenties misschien wel op Google en Facebook en je zorgt er voor dat jouw advertenties op bepaalde sites te zien zijn en op sommige sites niet. Maar wat als er nou advertenties naast jouw advertenties staan waarmee je niet geassocieerd wilt worden? Wij helpen je om te begrijpen wat brand safety doet en hoe jij het kan toepassen.

Dezelfde advertenties, verkeerde content

In het verleden hebben verschillende grote bedrijven hun YouTube-advertenties teruggetrokken nadat hun advertenties bij filmpjes met extremistische content verschenen. Vaak werd het filmpje niet alleen getoond maar verdienden de makers ook geld aan de advertenties. Sindsdien heeft YouTube veel veranderd, maar kan het nog steeds niet garanderen dat jouw advertentie niet bij rare filmpjes tevoorschijn komt.

Hoe komt het dat deze advertenties bij filmpjes terecht komen die niks met de content te maken hebben? Dit komt doordat advertenties worden ingekocht door middel van targeting op mensen en profielen, niet op waar de advertentie terecht komt. Als iemand jouw website bezoekt en daarna een extremistisch filmpje op zoekt zal jouw advertentie naast dat filmpje terecht komen, wat kan zorgen voor problemen. Dit gebeurt echter niet alleen bij extremistische filmpjes, maar ook als je een fitness video kijkt en er komt een chips reclame in beeld kan het verkeerde beeld geven.

Wat kan je hier aan doen?

Verschillende grote platformen zijn er mee bezig om de brand safety te verbeteren door middel van nieuwe tools. Via Facebook kun je advertenties uitleveren op basis van automatic placements of je houdt ze zelf bij via manual placements. Hiervoor zijn verschillende tools.

Inventory Filter
Met de inventory filter geef je aan hoe streng je wilt zijn op de content waar jouw advertentie naast getoond wordt. Zo kan je instellen waar je wel en waar je niet gezien wilt worden wat een verbetering is ten opzichte van categoriseren op sociale kwesties als gokken en geweld.

Publisher list
Op de publisher list vind alle webistes en apps die zijn opgenomen in jouw audience network. Oftewel, alle pagina’s waarbinnen advertenties kunnen verschijnen. Je kan alle URL’s downloaden en bekijken waar de advertenties mogelijk getoond worden. Bevallen sommige websites niet? Dan kan je ze op je Block List zetten waardoor jouw advertenties veilig getoond kunnen worden.   

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.