Brian Bout over Dutch Valley-succes: “In gat gestapt met een on-Nederlandse productie”

Nederland is hét festivalland van de wereld. Jaarlijks bezoeken miljoenen mensen uit binnen- en buitenland de meest uiteenlopende festivals op Nederlandse bodem. UDC Events organiseert als één van ’s lands grootste evenementenorganisaties tal van zulke bekende festivals. Directeur Brian Bout is vanzelfsprekend enorm trots op wat hij heeft bereikt met zijn bedrijf. De UDC-directeur vertelt graag meer over het zakelijke imperium dat hij in de loop der jaren heeft opgebouwd.


Ik Hou van Holland & Jan Smit als inspiratie


Met UDC organiseerde danceliefhebber Brian Bout Dance Valley, Ground Zero en Latin Village, dancefestivals die tot op de dag van vandaag enorm populair zijn bij menig festivalbezoeker. “Toen ik in de jaren ’90 begon kon ik moeilijk geloven dat we met UDC Events zoveel succesvolle festivals uit de grond zouden stampen die momenteel nog steeds ieder jaar succesvol zijn.” Daar waar de UDC-directeur zich voornamelijk focust op het organiseren van bovenstaande dancefestivals, is het Dutch Valley-festival wellicht een wat vreemde eend in de bijt. “Afgezien van wat kleinere evenementen was er nog geen groot mash-up festival waar voornamelijk Nederlandse artiesten optraden”, vervolgt Bout zijn verhaal.

“In dat gat zijn we met Dutch Valley gestapt met een on-Nederlands grote productie. Bij de start haakten we vooral aan op het nostalgische sentiment dat programma’s als Ik Hou van Holland aanwakkerden. Ook realityprogramma’s als Boer Zoekt Vrouw en de muzikale tv-shows rondom Frans Bauer en Jan Smit waren een inspiratie voor ons. Al deze programma’s trokken een breed publiek. Bij de start in 2011 hadden we voor ogen om binnen drie jaar een breed toegankelijk en renderend festival neer te zetten. Dit lukte ons in slechts 2 jaar”, aldus een trotse Bout.


Van grootste naar gezelligste feest van Nederland


In de loop der jaren is de focus rondom het succesvolle Dutch Valley echter behoorlijk veranderd. Waar bij de eerste edities van het festival de focus vooral lag op de grote diversiteit aan artiesten van eigen bodem, is deze volgens Bout inmiddels veranderd. “De eerste editie in 2011 leerde ons dat we de slogan ‘het grootste festival van Nederlandse bodem’ wellicht beter konden veranderen naar ‘het gezelligste feest van Nederland’: weer of geen weer.”

“In de loop der jaren kwamen we erachter dat het publiek het evenement als feest als een schot in de roos ervaart. Wij zijn met Dutch Valley geen aaneenschakeling van losse optredens, maar een gezellig en herkenbaar event dat mensen uit alle lagen van de Nederlandse bevolking bijeen brengt. Met Dutch Valley vieren we wat ‘wij’ gemeenschappelijk hebben als Nederlanders. Hierbij kun je denken aan een jaarlijkse kermis van muziek, of een extra Koningsdag. Die sfeer vangen we op Dutch Valley”.

Nederlandstalig imago verleden tijd


Wie denkt dat je op Dutch Valley enkel terecht kunt voor Nederlandstalige zangers en zangeressen, heeft het mis. “Een paar jaar geleden traden The Opposites op het hoofdpodium op, direct nadat Frans Bauer klaar was met zijn optreden. Van ‘Heb je even voor mij’ ging het publiek moeiteloos door naar nummers als ‘Thunder’ en ‘Slapeloze nachten’. Of van massale sitdowns bij het optreden van The Partysquad naar luidkeels meezingen met ‘Viva Hollandia’ van Wolter Kroes. Daarmee bevestigden wij het effect van de diversiteit en het feestgehalte.”

Inmiddels is Bout van mening dat Dutch Valley de harten van de Nederlandse festivalbezoeker gestolen heeft. “Een vast publiek kijkt jaarlijks uit naar het evenement dat in Spaarnwoude wordt gehouden”, vertelt de trotse UDC-directeur. “Ieder jaar weer is het evenement uitverkocht. De plek in de harten van onze fans is veroverd, we zijn bijzonder goed op weg. Desalniettemin zijn er nog genoeg wensen en ambities, waarvan groei een absoluut onderdeel is. We hebben de ambitie om een meerdaags evenement te creëren waarbij de kernwaarden ‘Gezellig’, ‘Samen’ en ‘Herkenbaar’ leidend zijn én blijven.”

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *