Geeft jouw organisatie ook te veel geld uit aan inkoop?

Veel organische worstelen op dagelijkse basis om een goede balans te krijgen in het inkoop en verkoopbeleid. Doel van de organisatie is om zwarte cijfers te schrijven aan het einde van het jaar. Maar om een goed en langdurig beleid hiervoor uit te zetten kost dat een hoop tijd, maken van afspraken en continue bijschrijven.

Competitief zijn als organisatie

Als organisatie wil je competitief zijn om daadwerkelijk verkopen te kunnen realiseren. In sommige branches is de prijs van minder belang en kan je als organisatie zeer goed onderscheiden door bepaalde services te leveren. Denk bijvoorbeeld aan het gratis plaatsen van grote producten zoals een wasmachine of een vaatwassen. Maar ook retourbeleid kan hiervoor een extra service zijn. Maar er zijn ook branches waar echt om elke cent gevochten wordt en de prijs van een product alles bepalend is. Supermarkten zijn hier bijvoorbeeld heel erg goed voorbeeld van.

Als organisatie moet je bepaalde marges op producten zetten om in ieder geval break-even te kunnen draaien. Dan speel je erg met de balans dat de verkoopprijs opschroeven meer marge oplevert per verkocht product. Maar het opvoeren van de prijs kan weer van invloed zijn op het aantal producten dat je verkoopt. Wanneer de prijs goedkoper is bij een concurrent is de consument wellicht meer geneigd het product ergens anders te kopen.

Duidelijke afspraken met leveranciers.

Daarom is het extra belangrijk om te kijken of je als organisatie de inkoopprijzen scherp kan houden en voor een langere periode vast kan leggen. Hiermee bouw je binnen de organisatie een stuk zekerheid in voor een langere periode. Dit stukje contractmanagement met leveranciers is een veel gebruikte methode van beleid voeren omdat je als organisatie ook Doelstellingen, forecast berekeningen, strategieën en plannen kan gaan maken. Door dit zo efficiënt mogelijk in te zetten, komen de zwarte cijfers voor jouw organisatie er zeker!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.