Ha die is binnen

Het zal je vast bekend voorkomen, dat je aan een wedstrijd moet beginnen en je er torenhoog tegenop ziet. De gedachte dat je tegenstander goed is, maakt hem ook daadwerkelijk goed. Zo goed dat je hem of haar veel groter maakt en jezelf kleiner. Zoveel kleiner dat je zelfvertrouwen tot in je schoenen zakt en je denkt dat je niks kunt. Daarmee sta je al met 1-0 achter en als je dan bij toeval toch voorkomt is de kans groot om in de kramp te schieten. Van in plaats van je eigen spel te spelen laat je je leiden door de ander. Er komt niks van, maar je denkt stiekem Ha die is binnen. Je gaat dus heel erg sterk uit van de ander. Je laat je als het ware beïnvloeden door de tegenstander, zodat je maak moeilijk aan je eigen spel toekomt. En dat zit in je kop en bij het op deze wijze er aan denken gaat er niks veranderen. Je zult zien dat je daarmee niet scoort. En zoals bij voetbal als jij verzuimd om te scoren, dan gaat de ander dat doen.

En hoe zit dat dan met het spel wat een leveranciersrelatie heet

In een relatie met een leverancier is dat net zo. Als jij niet uitgaat van wat jezelf wilt of wat je wilt bereiken, zul je je altijd op de ander richten. Dat is zo bij contractmanagement. En dat kun je oleren in een contractmanagement training. Je leert dan uit te gaan van je eigen kracht en waarden. Wat wil je dan, wat wil je bereiken en waar wil je naar toe. Dat is regel nummer een en als je die vergeet kom je er nooit.

En er zijn alleen maar winnaars

In de praktijk kom ik ze vaak tegen, degene die zich alleen maar laten leiden door wat de ander doet, zonder zelf het initiatief te nemen om doelen na te streven. Zij zijn in eerste instantie erg reactief en reageren op wat de ander doet. Ze zijn daar zelf zo goed in geworden dat ze hun improvisatie tot kernactiviteit hebben genoemd. Ze stralen een trots uit, want de winnaar heeft altijd gelijk. Dat is zo in het voetbal, alle andere sporten maar ook in de business. Vraag niet hoe het kan maar zie de voordelen ervan. En in de kern verandert er niks.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *