Het geheim achter succesvolle blogs

Het onderhouden van een weblog is in de ogen van sommige mensen misschien heel gemakkelijk. Iedere week zie je weer nieuwe blogs online verschijnen. Zo moeilijk kan het dan toch niet zijn? Het grote aantal blogs zegt echter niks over de kwaliteit daarvan. Er zijn maar weinig blogs die echt heel succesvol zijn. Dat is ook niet zo vreemd, want een blog vergt veel meer discipline en liefde voor het vak dan de meeste mensen denken. Pas als ze ontdekken hoeveel werk het is, gooien ze al snel het bijltje erbij neer. Uit ervaring kunnen wij echter zeggen dat het zeker mogelijk is om een succesvolle blog neer te zetten. Maar hoe pak je dit dan aan? Wat is het geheim achter al die succesvolle blogs? En hoe kan je dit uiteindelijk zelf bereiken?

Verwacht geen wonderen

Bij het lezen van de interessante artikelen op vrouwenlab.nl en de succesvolle samenwerkingen die hier te zien zijn, kan je misschien niet wachten om zelf ook een blog te starten. Verwacht hier echter geen wonderen van. Zeker niet op de korte termijn. Een blog opbouwen kost heel veel tijd en discipline. Ga niet bloggen om te ondernemen, maar blog omdat je daarvan kunt genieten.

Als je geen liefde voelt voor hetgeen wat je doet, straal je dit ook uit. Dit voelen mensen, dit beleven ze door jouw teksten. Start dan ook enkel een blog als jouw passie bij het schrijven ligt.

Focus je op een specifieke doelgroep

Bedenk tevens goed welke artikelen interessant zijn voor jouw doelgroep. Waar schrijf je graag over? Waar ligt jouw expertise? Een man die hoofdredacteur op een vrouwenblog is, zou bijvoorbeeld nooit heel veel succes behalen. Simpelweg omdat deze doelgroep niet bij hem past. Wanneer zijn kennis en liefde bij auto’s, vrouwen en andere echte mannenonderwerpen ligt, kan hij veel beter een mannenblog zoals mannenlab.nl starten. Wanneer de doelgroep bij je past, zal je veel sneller mensen kunnen interesseren en bereiken. Dat is dan ook direct het grootste geheim achter succesvolle blogs.

Lever regelmatig content

Als je wilt dat mensen regelmatig naar jouw blog terugkeren moet je ervoor zorgen dat deze ook interessant blijft om te bezoeken. Wanneer er weken geen updates worden uitgevoerd zakt de blog niet alleen weg in zoekmachines, maar is het voor mensen ook niet meer interessant om deze te bezoeken. Hoe meer goede stukken je plaatst, hoe groter de kans dat mensen geboeid blijven.

Maak voor jezelf een zogenaamde content strategie. Dit betekent dat je een duidelijke planning maakt wanneer er content geleverd moet worden. Houd je hier ook aan. Zorg er bijvoorbeeld voor dat er iedere week minimaal 4 a 5 blogs op een specifiek tijdsstip worden geplaatst. Zo houd je de blog up-to-date en is het voor lezers interessant om regelmatig terug te keren.

Let op: ga niet schrijven om het schrijven, maar probeer echt enkel interessante stukken te plaatsen. Stukken die passen bij de doelgroep en waar je veel aandacht en tijd in hebt gestoken. Zo houd je de kwaliteit van de blog hoog.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *