Doelgroep benaderen

Hoe benader je de juiste doelgroep

Als ondernemer wil je graag de juiste doelgroep aanspreken. Je wilt tenslotte jouw product of dienst verkopen. Door bij de juiste personen aan de touwtjes te trekken zou je zomaar eens meer voor elkaar kunnen krijgen. Maar hoe weet je binnen een organisatie wie het aanspreekpunt is?

Direct marketing

Om deze reden wordt direct marketing steeds vaker ingezet. Maar wat is direct marketing nu eigenlijk? Direct marketing is een vorm van marketing waarbij er direct contact wordt gezocht met de potentiële klant. Direct marketing wordt ingezet voor zowel B2B als B2C.
Dit kan door middel van televisie en radioreclame, telemarketing, e-mailmarketing, advertenties etc.

Kenmerkend van direct marketing is dat het altijd afgestemd is op individuele gegevens/informatie van een klant of een doelgroep. Door het verzamelen en goed verwerken van deze informatie en data, kan er op een doelgerichte manier een vooraf geselecteerde doelgroep benaderd worden waarbij de kans hoger is dat deze groep converteert. Op deze manier zet je de resources die je hebt zo efficiënt mogelijk in.

Hoe verzamel ik deze data

Om een duidelijk beeld te krijgen van de doelgroep, is het belangrijk om marktonderzoek uit te voeren. Een goed marktonderzoek is erg belangrijk, maar kost veel tijd en geld. Hierdoor kiezen veel organisaties ervoor om dit uit te besteden. Gelukkig zijn er bureaus die over al deze data beschikken en hierdoor een goede database en doelgroepselectie kunnen samenstellen voor elke marketingcampagne.

Belangrijk is om te weten of je zakelijke adressen nodig hebt om geadresseerde post te kunnen versturen, of je een lijst met e-mailadressen nodig hebt om een e-mail campagne te kunnen starten. Misschien ben je wel op zoek naar internationale adressen waarbij je een andere dataset nodig hebt.

Wettelijke regels

Het is belangrijk dat u zich van tevoren goed inleest in de wet- en regelgeving omtrent direct marketing. De privacy regels worden steeds verder aangescherpt waardoor er ook restricties ontstaan op wat wel en niet mag. Er zit een groot verschil in het gebruik van B2B adressen en B2C adressen. Gelukkig zijn de dienstverleners van de dataset goed op de hoogte van de wet- en regelgeving waardoor u verantwoord kan starten met direct marketing.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *