KPI maakt je personeel weer enthousiast

Je wilt natuurlijk dat je personeel altijd op en top gemotiveerd is. Hoe leuk het werk ook mag zijn en hoe goed de sfeer ook is, het is onvermijdelijk dat er dipjes komen. Misschien gaat het thuis bij een medewerker even wat minder. Of is die persoon toe aan meer uitdaging. Er kunnen talloze oorzaken zijn. Gelukkig zijn er ook genoeg manieren om je personeel weer enthousiast te krijgen. Een van de meest effectieve manieren is KPI. In dit artikel wordt uitgelegd wat KPI is.

Key Performance Indicator

De afkorting KPI staat voor Key Performance Indicator. Daar heb je nog niet echt veel aan. KPI  is dan ook een aardig breed begrip. Je kunt het zien als het fundament voor verbetering in de organisatie. Verbetering op het gebied van het werkproces, de ontwikkeling en de samenwerking.

KPI’s zijn bedoeld om de prestaties van de organisatie te meten, net als teams en afzonderlijke medewerkers. Een KPI geeft je inzicht in de voortgang en maakt deze concreet. Het is een goede manier om te zien waar in het bedrijf het goed gaat en waar nog aardig wat werk te doen is.

Een voorbeeld van een KPI

Om je wat meer inzicht te geven in wat een KPI precies is, volgt hier een voorbeeld. Echt ingewikkeld is het allemaal niet. Neem bijvoorbeeld HR. Je kunt kijken naar de tevredenheid onder de medewerkers. Door op meerdere momenten een peiling onder het personeel te houden, weet je of ze tevreden zijn, en of dit verbetert als de tevredenheid eerder te wensen over liet.

Bij sales kan je bijvoorbeeld naar de maandelijkse groei kijken. Ook kan je in beeld brengen wat het gemiddelde aankoopbedrag van klanten is. Een KPI is dus helemaal geen ingewikkeld proces, maar wel een uitermate handig hulpmiddel.

Waarom KPI’s goed voor het personeel zijn

Het is wel zo makkelijk om een doel te hebben in het werk. Dit kan een target zijn, maar ook een doel op het gebied van persoonlijke ontwikkeling. Door deze doelen samen met je medewerkers te bepalen, ga je samen aan het bereiken van dat doel werken. Het komt de motivatie alleen maar ten goede, zeker als er nog een extra beloning vastzit aan het behalen van het doel.

Ook voor het bedrijf is het goed om KPI’s te hebben. Ze geven namelijk inzicht in de voortgang van de doelen. Als blijkt dat een doel niet haalbaar is, kan je bijsturen. En als blijkt dat een bepaalde afdeling niet naar wens werkt, heb je nog genoeg tijd om in te grijpen.

Hoe doe je dit in praktijk?

Een KPI is dus verre van ingewikkeld. Houd het daarom lekker simpel. Je kunt doelen eenvoudig bijhouden in een bestand in Excel. Als je bijvoorbeeld iedere week de voortgang bijhoudt, kan je per week de behaalde doelstellingen toevoegen. Een groen vakje geeft aan dat het doel behaald is, een rood gekleurd vakje is voor een doel dat niet behaald is. Simpel en effectief.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *