Payroll en verzekeringen: welke moet je zelf regelen bij payrolling?

Als werkgever ben je er verantwoordelijk voor dat je personeelszaken goed geregeld zijn. Zo heb je plichten op het gebied van loonadministratie en ARBO-wetgeving, dat weten de meeste ondernemers wel. Maar ook op het gebied van verzekeringen heb je als werkgever verplichtingen. Op het moment dat je personeel in dienst neemt, betaal je als werkgever sociale lasten en ben je verplicht werknemersverzekeringen af te sluiten. Maak je gebruik van een payrollconstructie dan ligt dit anders.

Benieuwd welke werknemersverzekeringen voor personeel er allemaal zijn en welke verplicht zijn? Wij geven je een overzicht van werknemersverzekeringen.

Werknemersverzekeringen

Iedereen in Nederland, in loondienst of niet, is verplicht verzekerd voor de volksverzekeringen. Iedereen die in Nederland in loondienst werkt, is verplicht verzekerd voor de werknemersverzekeringen. Samen vormen zij de sociale verzekeringen van Nederland. De bedragen die een werknemer jaarlijks moet betalen voor de sociale verzekeringen heten de premies. 

De verplichte sociale verzekeringen in Nederland bestaan uit:

Volksverzekeringen:

  • Algemene Ouderdomswet (AOW);
  • Algemene nabestaandenwet (Anw);
  • Wet langdurige zorg (Wlz);
  • Algemene Kinderbijslagwet (AKW) (voor deze verzekering betaal je geen premie).

Een werkgever houdt iedere maand de premie volksverzekeringen in op het loon van de medewerkers. Het ingehouden bedrag wordt betaalt aan de Belastingdienst. De Sociale Verzekeringsbank (SVB) betaalt de uitkering aan de medewerkers uit.

De tarieven voor de premies van de volksverzekeringen worden jaarlijks aangepast. Het is dus belangrijk om als werkgever op de hoogte te blijven van deze aanpassingen en deze correct door te voeren.

Werknemersverzekeringen:

Werknemersverzekeringen verzekeren personeel als ze werkloos, arbeidsongeschikt of ziek worden. Zo houden ze een tijdelijk inkomen als ze niet kunnen werken. Werknemersverzekeringen zijn voor iedere werknemer verplicht. Het gaat om de volgende verzekeringen:

  • Ziektewet;
  • Werkloosheidswet (WW);
  • Wet Inkomen en Arbeid (WIA).

Als werkgever betaal je de premies voor de werknemersverzekeringen aan de Belastingdienst. Je mag de premies niet inhouden op het loon van de werknemer. UWV zorgt voor de uitkering aan de werknemer. 

Schakel je een payrollprofessional in, dan geef je het juridisch werkgeverschap aan hen over. Dat betekent dat je als ondernemer niet meer verantwoordelijk bent voor het betalen van de premies voor de sociale verzekeringen; die verantwoordelijkheid nemen zij namelijk van je over. De kosten voor het afdragen van deze premies worden ,bijna altijd, meegenomen in het tarief dat je betaalt voor de payrolldienstverlening. Is dat niet het geval? Vraag dan specifiek hoe deze worden afgedragen. 

Een betrouwbare partij die alles tot in de puntjes voor je regelt is payroll select. Overweeg jij om jouw medewerkers te verlonen op payrollbasis? Of zit je al bij een payroll organisatie maar ben je niet tevreden? Je hebt als onderneming verschillende mogelijkheden bij een payroll bedrijf als payroll select. Zij verzorgen de complete overname en implementaties zodat je zonder zorgen overstapt.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.