Personeel werven. Zelf doen of uitbesteden?

Als ondernemer kom je op het moment dat je jouw eerste werknemer aan moet nemen of een vrijgekomen of nieuwe positie in je groeiende bedrijf moet vervullen. Je staat voor een belangrijke keuze: ga je de recruitment zelf doen of uitbesteden? Aan allebei de opties kleven voor- en nadelen die we hier voor je op een rijtje zetten. Zo kun jij een goed onderbouwde keuze maken om het werven van personeel zelf te doen of uit te besteden.

Hoeveel tijd heb je?

Het invullen van een vacature is vaak een kostbare aangelegenheid in tijd en geld. Zeker in de groeifase van je bedrijf of tijdens een reorganisatie is dit een lastige beslissing om te nemen. Om kosten te besparen lijkt het aantrekkelijk om zelf een nieuwe medewerker te vinden, maar tegelijkertijd ontbreekt het je vaak aan de tijd en expertise om dit efficiënt aan te pakken. Er gaat veel tijd zitten in het uitzetten en vervullen van een vacature. Denk aan het schrijven van een vacaturetekst, het selecteren van kandidaten, het afnemen van sollicitatiegesprekken en de onderhandelingsfase over het contract. Ook moet je tijd besteden aan de kandidaten die het niet worden met een afwijzingsmail. Veel ondernemers kunnen deze tijd beter besteden aan de dagelijkse zaken binnen het bedrijf, waardoor je het proces van werknemers zoeken beter kunt uitbesteden aan een professional.

Hoe snel moet je vacatures invullen?

Door een tekort aan personeel kun jij waarschijnlijk niet of met moeite voldoen aan de vraag van je klanten. Om door te blijven groeien heb je dus snel behoefte aan invulling van de openstaande vacature. Iedere dag dat de vacature niet vervuld is, loop je inkomsten mis of moeten je andere medewerkers het tekort opvangen. Door een uitzendbureau in te schakelen kan een vacature vaak sneller vervuld worden. Met een beetje geluk bestaat er al een pool met mensen die over de skills bezitten die je zoekt. Als je ruim op tijd weet dat je een nieuwe medewerker nodig hebt kun je er ook voor kiezen om de vacature eerst zelf uit te zetten om te kijken of je via deze weg het gewenste resultaat haalt.

Hoe groot is je netwerk?

Als je een groot netwerk hebt kun je wellicht zelf je eigen kandidaten vinden. Verspreidt de vacature via social media kanalen zoals LinkedIn en Facebook en je website, vraag je huidige medewerkers om de oproep te delen of loof een beloning uit aan je medewerkers als zei binnen hun netwerk een geschikt persoon weten te vinden. Dit is vaak een effectieve en goedkope manier om aan personeel te komen, zelfs als het een specifieke functie betreft. Niet geschoten is altijd mis.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *