Vier tips voor succesvolle marketing

Je product of dienst kan nog zo goed zijn, als niemand weet dat je bestaat ga je er weinig mee verdienen. Open je smartphone, zet de televisie aan of luister naar de radio, en het zijn steeds dezelfde namen die terugkomen. Natuurlijk heeft lang niet ieder bedrijf het geld om met een spotje voor het 8 uur journaal te zitten. Maar goede marketing is wel degelijk essentieel voor het succes van je onderneming. En daarvoor hoef je echt niet primetime te zitten. Vaak werkt het zelfs beter om lokaal te blijven.

De kracht van lokale marketing

Dat is meteen de eerste tip voor succesvolle marketing, houd het vooral lokaal. Een voorbeeld: je hebt een winkel in Utrecht, dan is het onnodig om ver buiten Utrecht te gaan adverteren. De kracht zit hem dan juist in de lokale markt. Een online marketingbureau in Utrecht is dan de juiste partner.

De lokale experts weten waar de kansen liggen en op welke manier je het product of de dienst het beste in de markt kunt zetten. Dit kan door middel van advertenties in de lokale media, maar ook door zichtbaar te zijn op evenementen in de buurt.

Ken je doelgroep

Dit klinkt logisch, maar is het in de praktijk lang niet altijd. Het valt ook niet mee om te omschrijven wie of wat je doelgroep is. En dat terwijl er veel van afhangt. Als je weet voor wie je het doet, kun je perfect inspringen op de behoeftes van die persoon. Ook hier geldt weer dat een lokale expert, zoals een marketingbureau in Utrecht, je op weg kan helpen.

Als je doelgroep vaak actief is op social media, is het een idee om te kijken naar adverteren op Instagram. En leest jouw doelgroep de lokale krant, fysiek of online? Dan liggen er kansen om daarin te adverteren. Een marketingbureau ondersteunt je hierbij.

Analyseer je campagnes

Het voordeel van ondernemen in de 21e eeuw is dat alles eenvoudig online kan worden geanalyseerd. Dit geeft je de kans om je marketingcampagnes onder het vergrootglas te leggen. Hoe heeft een actie het gedaan en in welke regio’s was dat het geval?

Indien nodig kun je bijsturen of juist extra gaan adverteren bij een bepaalde doelgroep. Het klik- en koopgedrag van consumenten is niet altijd even grijpbaar, maar als uit de analyse blijkt dat je vorige campagne niets heeft opgeleverd is het onverstandig om de campagne zo te laten.

Wees jezelf en herkenbaar

Wat is de kracht van een goede radiozender? Dat je binnen 10 seconden weet welke zender je op hebt staan, zonder dat de naam van de zender is genoemd. Ergens werkt het ook zo voor bedrijven. Herkenbaar zijn is de truc. Dit kun je op verschillende manieren doen. Daarbij is het van belang dat je jezelf blijft. Daardoor val je op, en consumenten weten dit ook te waarderen. Probeer andere bedrijven dus niet na te doen, een consument prikt daar zo doorheen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *