Zo kunnen goede doelen social media gebruiken

Volgens een onderzoek van Global NGO heeft 32% van de goede doelen een uitgebreid social mediastrategie. Dit is aan de ene kant begrijpelijk want veel goede doelen hebben het budget niet voor een grote online wervingscampagne. Dit is echter niet het enige waarvoor goede doelen social media voor in kunnen zetten.

Naamsbekendheid creëren

Het eerste alternatief is naamsbekendheid creëren. Het helpt voor goede doelen ontzettend als mensen bekend zijn met de organisatie en doel, hierdoor gaat het traditionele werven ook makkelijker. Je kan bijvoorbeeld gebruik aken van videomateriaal en verhalen om awareness te creëren bij je doelgroep en een boodschap over te brengen. Verhelen vertellen helpt omdat het mensen samenbrengt en een diepere band creëert.

Veel goede doelen gebruiken social media om bewustzijn te creëren onder hun doelgroep. Je kan ook eens iets anders proberen en te focussen op actiepunten. Zo lijkt het alsof je echt iets kan veranderen voor de kwestie en onderscheid je je organisatie van de vele anderen.

Communicatie richting vrijwilligers en donateurs

Het andere alternatief is om social media te gebruiken als communicatiemiddel met je vrijwilligers en donateurs. Je hebt vele manieren om dit te doen, je kunt ze no nu en dan persoonlijke berichten sturen of je maakt een post waar je je waardering uit naar iedereen die het goede doel helpt. Ook kunnen ze hier makkelijk vragen stellen of aanvulling geven aan de campagnes. Zo geef je de vrijwilligers en donateurs het gevoel dat ze gehoord worden en krijg je waardevolle feedback waarmee je je campagnes kan verbeteren.

Social media is dus niet alleen handig voor het werven van donateurs en vrijwilligers, maar ook om meer mensen te bereiken en je achterban een stem te geven. Hoe je dit in wilt vullen kan je helemaal zelf in vullen. Houdt wel rekening met je doelgroep. Een oudere doelgroep zal een andere aanpak nodig hebben dan jongeren.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.