Zo voorkom je ongezonde gewoonten tijdens het thuiswerken

Steeds meer Nederlanders werken momenteel vanwege de coronacrisis thuis. Hoewel het aantal thuiswerkende Nederlanders de afgelopen jaren al flink was toegenomen, zijn nu ook heel veel andere mensen uit diverse sectoren noodgedwongen om zoveel mogelijk vanuit huis te werken. Hoewel dat voor nu de beste situatie is, zorgt dit er ook wel voor dat er ongezonde gewoontes ontstaan. Even een lekkere snack bij de koffie, de hele dag op de bank hangen… er is toch niemand die het ziet.

Wil jij gedurende deze quarantaineperiode niet direct tientallen kilo’s aankomen en wil je je lekker in je vel voelen? Wij geven in dit artikel een aantal tips om ongezonde gewoonten tijdens het thuiswerken zoveel mogelijk te voorkomen.

Maak een duidelijke planning

Vergeet niet dat je ook nog gewoon productief aan de slag moet gaan. Er moet immers wel werk verzet worden. Laat je daarom overdag niet afleiden door social media, of het uitzoeken van lekkere gerechten met food near me Butlon, maar houd je op de gestelde tijdstippen echt aan je werk. Dit vraagt wel om de nodige hoeveelheid discipline. Om jezelf hierbij een handje te helpen, kan je ervoor kiezen om iedere dag een duidelijke planning te maken. Zet de uren uiteen wanneer je werkt en maak ook ruimte voor pauzes. Op die momenten mag je alles doen waar je zelf zin in hebt. Tijdens werktijd worden echter alle stoorzenders weggehaald, zodat je je enkel kunt concentreren op de te maken taken.

Ga vaker staan of maak een ommetje

Waar je op je werk misschien nog wel incidenteel de trap op loopt of even naar het koffiezetapparaat wandelt, zit je thuis waarschijnlijk bijna alleen stil. Zitten wordt echter ook wel als het nieuwe roken gezien. Mensen moeten daarom ook meer in beweging komen, ook als je thuiswerkt. Wanneer je als zzp’er eigenlijk altijd thuis aan je bureau werkt, kan het slim zijn om in een sta-bureau te investeren. Zo ga je een zittende lifestyle tegen en bevorder je je gezondheid.

Werk je (hopelijk) slechts tijdelijk thuis? Probeer dan in je pauzes regelmatig even in beweging te komen. Of dat nu een korte home-workout is of een rondje om het blok wandelen, zolang je je lichaam maar weer even een boost geeft. Bovendien is uit onderzoek gebleken dat mensen productiever zijn als ze tijdens het werken meer bewegen. Win-win dus.

Vermijd snoepen

Het is natuurlijk heel verleidelijk om die pak koeken uit de kast te pakken als je thuis aan het werk bent. Je hoeft het met niemand te delen, verantwoording is niet nodig en je geeft jezelf even wat extra energie. Fijn, toch?

Misschien voor even. Toch kan al dat snoepen uiteindelijk een nadelig effect op de gezondheid en je productiviteit hebben. Door snelle suikers stijgt de insulineaanmaak in je lichaam heel snel. Hierdoor krijg je een energiekick. Deze is echter slechts van korte duur, want daarna daalt je bloedsuikerspiegel weer en voel je je futloos en vermoeid. Niet echt bevorderlijk voor de werkhouding dus. Kies daarom voor gezonde tussendoortjes, haal minder lekkers in huis en eet enkel op gezette tijden. Wat eten we vandaag gezond!

Beloon jezelf na een lange werkweek

Thuiswerken is echt niet zo gemakkelijk als je denkt. Het vraagt om veel zelfdiscipline. Bovendien krijg je al snel het gevoel dat voor jou het werk nooit stopt. Je bent dag in, dag uit bezig met je werk. Je kunt nooit eens de deur achter je dicht trekken. Beloon jezelf daarom gerust na een lange werkweek. Bedenk goed waar jij op dit moment echt gelukkig van wordt. Is dat een restaurant zoeken die aan eten bezorgen in de buurt van Enschede doet? Prima! Jezelf verwennen mag, zolang je dit maar met mate doet.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.