Zo wordt je beurspresentatie een succes

Daar sta je dan in je beursstand te wachten tot nieuwsgierige klanten je stand bestormen. Maar dit gaat niet vanzelf. Je moet de aandacht van de beursbezoekers verdienen. Hier volgen een aantal tips. 

Trek de aandacht

Het begint allemaal met aandacht. Val op en zorg dat je stand aantrekkelijk is om te bezoeken. Zet visuele middelen in zoals speciale belichting, geluid en digitale borden. Heb je om de zoveel tijd een speciale productpresentatie? Kondig dit bijvoorbeeld aan met een terugtelklok. 

Korte en pakkende boodschap

Stem je boodschap af op wat de klant wil horen. Begin niet aan een verhaal dat jij interessant vindt, bijvoorbeeld over de ontwikkeling van je product. Dit is waarschijnlijk veel te specialistisch of technisch. Nee, vertel wat de klant met je product kan doen en wat voor meerwaarde het heeft. Dit moet kort en pakkend zijn. De beurs bevat zoveel stands, de klant heeft niet heel veel tijd om overal lang te blijven hangen. In een paar minuten heeft hij al besloten om verder te lopen. Maak de potentiële klanten dus snel enthousiast. De echte geïnteresseerden kun je daarna persoonlijk aanspreken en diepgaandere info geven.

Interactie

Laat mensen je product uitproberen. De sfeer wordt hierdoor meestal wat informeler, er is minder afstand tussen jouw als ‘verkoper’ en de klant. En als andere mensen dit zien worden ze nieuwsgierig en willen ze vaak ook weten wat er gebeurt.

Geef iets mee om je te onthouden

Hebben mensen je presentatie helemaal gevolgd of het product uitgeprobeerd? Geen hen dan iets tastbaars mee zodat ze op een later moment aan je terugdenken. 

Voor degenen die geen tijd hebben om je presentatie bij te wonen is het handig een folder of brochure voor hen klaar te hebben liggen. Het is lastig bij te houden om aan elke voorbijganger een folder uit te delen. Vaak vinden bezoekers het zelfs vervelend om tijdens het voorbijlopen meteen een folder in de hand gedrukt te krijgen en belandt hij een paar meter verder in een vuilnisbak. Zet je folders daarom in een opvallende brochurehouder. De geïnteresseerden kunnen er dan zelf makkelijk een uitpakken.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.