4 tips om de rij aan de kassa te verkleinen

Elke winkelier maakt het weleens mee: een lange rij klanten bij de kassa. Allemaal mensen die ongeduldig wachten om af te rekenen. Hoewel dit een teken kan zijn van goede bedrijvigheid, kan het helaas ook leiden tot ontevreden klanten. Klanten houden nu eenmaal niet van lange rijen. Te lange rijen kunnen er zelfs voor zorgen dat ze bij de concurrentie gaan kopen! Gelukkig zijn er diverse oplossingen om je wachtrijen korter te maken. In dit artikel delen we enkele zakelijke tips voor ondernemers die hun klanten graag zo snel en zo soepel mogelijk laten afrekenen.

1. Investeer in kassatraining

Een van de belangrijkste tips om de snelheid aan de kassa te verhogen, is door te investeren in een grondige kassatraining. Een goed opgeleide kassamedewerker kan snel en efficiënt handelen, fouten voorkomen en de klanttevredenheid verbeteren. Getrainde kassamedewerkers kunnen bovendien probleemloos aan de slag gaan met een vast of mobiel pinapparaat. En ze weten ook hoe ze snel manueel in te geven productcodes op het spoor komen of kortingen moeten verwerken, wat wonderen kan verrichten voor de verwerkingstijd.

2. Aanvaard snelle betaalmogelijkheden

Contante betalingen vergen veel tijd, omdat geld moet worden geteld en verwerkt. Digitaal betalen is veel sneller, zeker als er ook nog eens geen codes aan te pas komen. Daarom kun je maar beter een pinautomaat huren die niet alleen pinpassen aanvaardt, maar ook NFC-betaalmogelijkheden. Dit maakt het mogelijk om sneller te betalen en bovendien is het ook nog eens veiliger, omdat je minder geld in de kassa hebt zitten.

3. Implementeer zelfscans

Zelfscans zijn in veel supermarkten al een groot succes gebleken. Klanten kunnen hiermee zelf hun producten scannen en afrekenen, waardoor de traditionele kassarijen vaak korter worden. Hoewel er een initiële investering voor nodig is, kan de tijdswinst op de lange termijn aanzienlijk zijn. Maar vergeet niet om af en toe controles uit te voeren, zodat er geen misbruik wordt gemaakt van de zelfscanmogelijkheid. Zeker bij dure luxeproducten is dit wel zo verstandig

4. Creëer duidelijke wachtrijen

Met duidelijk gemarkeerde en georganiseerde wachtrijen, kunnen klanten gemakkelijker en sneller hun weg vinden. In plaats van jouw klanten vrij te laten bepalen aan welke kassa ze aanschuiven, kun je bijvoorbeeld met een algemene wachtrij en lichtjes werken. Dan schuiven zij aan en kijken zij vervolgens uit naar een groen licht voor een vrije kassa. Hierdoor wacht niemand te lang en blijft alles eerlijk. Je kunt dan ook eenvoudig extra kassamedewerkers inzetten en een nieuwe kassa openen zonder dat er iemand wordt benadeeld.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *