Jouw winkelinrichting kan het koopgedrag van klanten beïnvloeden met deze vijf tips

Heb je een eigen winkel? Dan wil je natuurlijk dat zoveel mogelijk bezoekers producten bij jou kopen. De inrichting van een winkel kan het koopgedrag van mensen beïnvloeden. Met de juiste inrichting valt veel omzet te winnen. Vraag jij je of hoe je jouw winkel het best kunt inrichten? Wij geven je vijf tips. Benieuwd welke dit zijn? Lees dan snel verder.

  1. De winkelinrichting afstemmen op de identiteit

Het is belangrijk om de inrichting van jouw winkel af te stemmen op het product dat je verkoopt. Bij een winkel met dure merken of lekkere parfums past bijvoorbeeld een luxe inrichting en uitstraling van de winkel. Voor een fietsenwinkel kun je denken aan een industriële en stoere inrichting. De inrichting moet dus passen bij de identiteit van jouw winkel. Daarnaast is het ook belangrijk dat jouw doelgroep een prettige en fijne sfeer ervaart. 

  1. De etalage en de entree

Een eerste indruk is erg belangrijk. Bezoekers van jouw winkel krijgen bij binnenkomst gelijk een eerste indruk. Dit kan een goed, maar ook slecht zijn. Een slechte indruk kan betekenen dat klanten jouw winkel snel weer zullen verlaten. Dat wil je natuurlijk niet. Het is daarom belangrijk dat inrichting van jouw etalage en de entree aantrekkelijk en uitnodigend zijn. Denk hierbij goed na over de kleuren en vormgeving. 

  1. De juiste kleuren en verlichting

Het koopgedrag van mensen kan beïnvloed worden door gebruik te maken van de juiste kleuren en verlichting. Deze factoren hebben beide invloed op de sfeer in jouw winkel. Verschillende kleuren kunnen verschillende gevoelens opwekken. Lichte kleuren zorgen er over het algemeen voor dat klanten zich op hun gemak voelen. Donkere kleuren kunnen daarentegen overkomen als trendy en stoer. Het is dus belangrijk om goed na te denken over het kleurgebruik in jouw winkel. 

Het is belangrijk dat jouw winkel goed verlicht is. Klanten moeten de producten namelijk goed kunnen zien. Je kunt ervoor kiezen om op bepaalde producten de focus te leggen, door er lichtspots op te richten. De producten vallen dan meer op. Daarnaast is licht ook een belangrijke sfeerbepalende factor in een winkel. 

  1. Reclame in de winkel

Je kunt niet alleen buiten, maar ook binnen reclame maken voor jouw producten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan displayschermen waarop producten te zien zijn. Ook kun je ervoor kiezen om een re-board te laten bedrukken met een bepaalt product of andere marketinguiting. Een re-board kun je daarnaast ook gebruiken om je producten op uit te stallen. 

  1. Plaats je producten op de juiste plek 

De meeste mensen hebben de voorkeur om rechts te beginnen in een winkel. Jouw bestsellers of producten met de hoogste winstmarge kun je daardoor het best aan de rechterkant van de winkel plaatsen. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat producten die rechts in de winkel, of zelfs rechts in het schap liggen, een streepje voor hebben in de verkoop.

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *