Een goede website is een vindbare website

Je bent ondernemer, klein of groot, ervaren of starter. Hoe dan ook, welk type ondernemer je ook bent, je wilt waardering voor je werk. En waardering verkrijg je alleen door een super dienstverlening en topkwaliteit aan producten. Maar die diensten en producten moeten dan wel bij je doelgroep bekend zijn. Die bekendheid verspreid zich natuurlijk online. Via social media, maar natuurlijk in de eerste plaats via je website of webshop. Althans, dat hoop je. Want je website, die weet men niet goed te vinden. Wanneer je in Google gaat zoeken kom je jouw pagina’s pas ergens op de vierde of vijfde pagina van Google tegen. Tja, daar komt geen hond. SEO, zeggen ze dan. Je moet SEO gaan doen, dan kom je hoger in Google. Klopt helemaal, maar wat het is en hoe je dat doet, dat zeggen ze er dan niet bij. Gauw verder lezen dan!

De werking van zoekmachinebots

Jij wilt met SEO gaan beginnen om je onderneming beter onder de aandacht te brengen? Heel goed idee. SEO is zoekmachine optimalisatie. Feitelijk optimaliseer je juist niet de zoekmachine, maar jouw meest belangrijke webpagina’s die daardoor beter ranken in die zoekmachine. Maar dat terzijde. Met SEO optimaliseer je jouw webpagina’s dus zodanig dat ze inhoudelijk meer op waarde worden geschat door de zoekmachinebots die jouw website crawlen. WAT? Een zoekmachine, we nemen het grote en bekende Google, verkent en beoordeelt (crawlen) om de zoveel tijd jouw website op relevantie per ingesteld zoekwoord. En dat zoekwoord is inherent aan bijvoorbeeld een van je productpagina’s waarop je goed gevonden wilt worden. En dat crawlproces wordt gedaan door slimme robots, soms ook spiders genoemd. In het geval van Google zijn dit de Googlebots. En om die bots te ‘pleasen’ wordt er vakkundige en strategische SEO toegepast op iedere afzonderlijke relevante webpagina van je website of webshop. Best ingewikkeld en tijdrovend, daarom kiezen veel ondernemers voor SEO uitbesteden.

Hoe kan ook jouw website bovenaan in Google komen?

SEO goed toepassen is dus specialistenwerk. Je mag het altijd zelf proberen, maar alleen al uitpluizen waar je wat doet en hoe je dat doet…daar gaan al gauw heel wat uurtjes inzitten zonder dat je ook nog maar iets daadwerkelijk hebt doorgevoerd. En net als je concurrentie, zit ook jij liever niet stil. Integendeel, je wilt natuurlijk zo snel mogelijk hoger in Google komen met je business en zo je concurrentie voorblijven. Een online marketing bureau kan je hierbij helpen, zeker wanneer ze ervaren SEO-specialisten in huis hebben. In grote lijnen gaan zij op deze manier te werk:

Technische optimalisatie

Hoe presteert de website in technische zin? Waar zitten de knelpunten en moet het dus beter? Met een zogeheten nulmeting wordt de huidige status van je website bepaald en dus tevens ook achterhaald wat ervoor nodig is jouw website naar de top van Google te krijgen. 

 

Zoekwoordenonderzoek

Met een zoekwoordenonderzoek maken specialisten inzichtelijk waar jouw doelgroep naar zoekt. Welke precieze termen gebruiken ze, hoe vaak doen ze dat en hoe zit het met de concurrentie van andere bedrijven? Uit een zoekwoordenonderzoek blijkt welke zoektermen de moeite waard zijn om mee aan de slag te gaan voor jouw diensten en producten.

Content-optimalisatie

Hoe scoort de huidige content en waar kan dat beter? Marketeers optimaliseren (blog)artikelen, (landings)pagina’s en andere content zoals afbeeldingen op de website. Of ze zorgen dat ze gemaakt worden, als ze er nog niet zijn. Per landingspagina wordt dan ingezet op een specifiek zoekwoord, dat dus bepaald is tijdens het onderzoek. Die landingspagina’s (je webpagina’s waarop een zoeker ‘landt’ wanneer deze op jouw site klikt vanuit een ingevoerde zoekopdracht in Google) dragen op die manier veel sterker bij aan een goede vindbaarheid in Google en andere zoekmachines. Het gaat Google om relevantie tussen zoekopdracht, zoekwoord en aanbod van sterk inhoudelijke content.

SEO teksten schrijven

Die content op landingspagina’s is vaak tekst, maar kan ook relevante afbeeldingen, animaties of video’s etc. bevatten. Geschreven tekst die geoptimaliseerd wordt voor zoekmachines noemen we daarom ook wel SEO-teksten. De SEO specialisten weten hoe ze de zoektermen moeten verwerken en hoe een artikel waarde biedt voor zowel bezoekers als de zoekmachine. Dus is er nieuwe content nodig? Schakel da vooral SEO-specialisten in.

Concurrentieanalyse

Een concurrentieanalyse laat zien wie er online sterker is dan de website van jouw bedrijf. Of welke concurrent je in de gaten moet houden om een hoge positie te behouden. Dat zullen ze ook bij jou gaan doen zodra je gaat scoren in Google. 

Linkbuilding

Effectieve linkbuilding bouwt aan meer online autoriteit. We verzamelen links vanaf andere waardevolle websites. Die links geven Google het signaal dat jouw website de moeite waard is en een hoge positie in de zoekresultaten verdient. Want hoezeer je interne linkstructuur ook keurig op orde is, Google vindt het veel waardevoller wanneer externe factoren (bedrijven, websites, blogpagina’s, video’s van derden, klanten etc.) naar jouw website verwijzen. Dat vergroot je autoriteit en dat is iets waar Google heel veel waarde aan hecht. 

 

Laat je helpen door een SEO-specialist

Dus, al schrijf je je toetsenbord helemaal leeg aan SEO-teksten en is je website technisch pico bello in orde, zonder autoriteit kom je niet hoger in Google. Zo snel mogelijk naar de top van Google? Laat je helpen door marketing specialisten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *