De grootste voordelen van Ommichannel op een rijtje

Als retailer heb je vast wel eens van het begrip Ommichannel gehoord. Maar weet je ook wat je je hierbij moet voorstellen? Hoe pas je dit toe? Wat voegt het toe aan jouw webshop? Hoe weet je middels ommichannel meer klanten te bereiken én ze een betere ervaring aan te bieden? En waarom zou je hiervoor kiezen en niet voor het iets bekendere multichannel? Alles wat je moet weten, lees je in dit artikel. We zetten kort de voordelen voor je op een rijtje. Zo weet je zeker of ommichannel echt iets voor jou is.

Wat is ommichannel?

Ommichannel marketing Ternair beschikt over tal van voordelen. Om die werkelijk te kunnen begrijpen, is het ook belangrijk om te weten wat je je hier nu precies bij kunt voorstellen. Want wat is ommichannel nu precies?

Met ommichannel wordt de koopervaring van de klant nog beter op zijn of haar wensen afgestemd. Hierbij wordt gekeken naar de kanalen die de klant gebruikt en zullen analyses ertoe leiden dat de klant content op maat te zien krijgt. Hierdoor is het voor de klant makkelijker om een keuze te maken en zal worden voorkomen dat deze vroegtijdig de winkel verlaat, zonder ook maar enige aankoop te doen.

Ommichannel wordt ook wel de geëvolueerde versie van multichannel genoemd. Het verschil? Bij multichannel bepaalt het bedrijf voor de klant welk kanaal noodzakelijk is om de beste ervaring te bieden. Bij ommichannel is de klant als ware weer koning en is dit zijn of haar beslissing. De klant kiest welke de voorkeur heeft en het systeem past zich hier op aan.

Maar is ommichannel écht de moeite waard? Laten we ons verdiepen in de onderstaande voordelen.

Tijd besparen

Een van de grotere voordelen voor de klant is dat het een stuk makkelijker is om tijd te besparen. Ze hoeven niet meer slechts via één kanaal zaken te doen, maar kunnen op meerdere plekken terecht met vragen en hun aankopen. Zo ook in een fysieke winkel. Bij het ontvangen van een defect product of een product wat zij liever willen retourneren voor iets anders, kunnen zij dus ook terecht in de winkel. Dat betekent dat ze niet de gehele online retourprocedure hoeven te volgen en zo flink wat tijd kunnen besparen.

Meer tevredenheid

Bij ommichannel draait alles om de klant. De klant staat centraal en de webwinkel draait hieromheen. De webwinkel volgt dus de wensen van de klant. Dit zorgt voor een veel grotere klanttevredenheid. Je geeft de klant wat het nodig heeft en kunt op veel betere manier communiceren.

De klant krijgt hierdoor meer vertrouwen in het merk. Dit laat niet alleen een diepere connectie achter, maar leidt ook tot meer mond-tot-mondreclame. Dit resulteert uiteindelijk ook weer in een hogere naamsbekendheid en het opbouwen van een vast klantenbestand. Bestaande klanten die telkens weer terugkomen.

Meer conversies

Als een klant zelf kan kiezen hoe hij een product koopt, is de kans groter dat een aankoop wordt doorgezet. De conversies liggen bij het gebruik van ommichannel dan ook een stuk hoger dan bij bijvoorbeeld multichannel. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *