Is Nike nog de unieke speler die het was?

Iedereen kent Nike wel, een wereldbekend merk wat bijna overal hun branding stempel opzet. Voetbaltenues, de olympische spelen, de NBA en nog veel meer. Ondanks dat zitten de andere grote merken ook niet stil en proberen deze merken zichzelf zoveel mogelijk te ontwikkelen in criteria’s waar dit nog niet is gebeurd zodat zij het imago van een koploper zouden krijgen. Want is Nike nou authentiek? En waaraan zouden we dat moeten merken?

Wat doet Nike nou beter dan andere?

Nike heeft zichzelf neergezet als HET merk als het gaat om sportartikelen en sportswear. Ze hebben de grootste atleten bij hun team zoals : LeBron James, Cristiano Ronaldo, Kevin Durant, Neymar, Tiger Woods, Rafael Nadal en ga zo maar door. Omdat Nike zo’n wereld bedrijf is gaat dat nu de tijd natuurlijk makkelijker om topatleten toe te voegen aan het team maar vroeger deden zij dit ook al beter dan de concurrenten door tijdig met deze atleten een band te creëren en ze daarna te tekenenen. 

Koploper

Een positie als koploper is een van de moeilijkste dingen om te behalen als het gaat om de kledingbranche, heb je dit eenmaal bereikt dan ben je namelijk nog lang niet klaar want wil jij deze positie behouden moet je inspelen op trends en ontwikkelingen en eigenlijk moet je al weten wat deze zijn voordat het zover is. Een van de moves waarmee Nike enorm veel positieve aandacht mee heeft weten te creëren waren bijvoorbeeld de enorm grote billboards in Cleveland voor LeBron of de eigen Nike basketbalschoenen die hij kreeg in zijn rookie seizoen.

Toekomst

De toekomst van Nike is iets waar we nog niet veel over kunnen zeggen, zolang Nike met vernieuwende producten zal blijven komen en minimale fouten maakt in hun marketingcampagnes etc. zullen zij nog een lange periode de koploper blijven van de sportkleding criteria. Het feit dat Nike de laatste tijd steeds vaker met artiesten en iconen gaat samenwerken betekent al dat ze naar extra mogelijkheden buiten hun eigen bedrijf zoeken om extra omzet te maken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *