Praktische tips voor kantoororganisatie

Je kantoor is een plek waar je de meeste tijd doorbrengt. Het is belangrijk om het georganiseerd te houden, zodat je je kunt concentreren op je werk en je je geen zorgen hoeft te maken over ontbrekende documenten of belangrijke bestanden. Wanneer je werkruimte netjes is, zul je productiever zijn op het werk. Houd daarom je bureau opgeruimd door te investeren in really useful boxen. Deze dozen zijn veelzijdig, omdat je ze kunt gebruiken om van alles in op te bergen, zoals kantoorbenodigdheden, documenten, sleutels en nog veel meer. Als je je kantoor wilt organiseren, kun je de onderstaande tips gebruiken.

Een goed archiefsysteem

Zorg voor een goed archiefsysteem en bewaar alle belangrijke documenten en dossiers op één plek. Je kunt ordners gebruiken om belangrijke documenten op te bergen. Je kunt investeren in kasten of planken, maar je moet wel investeren in een soort opslag die voor je werkt. Schaf bijvoorbeeld een mappensysteem aan. Op deze manier kun je alles georganiseerd houden en gemakkelijk terug vinden wanneer dat nodig is. Het is ook een goed idee om je archiefsysteem te upgraden naar een digitaal systeem. Scan gewoon je documenten en sla de bestanden op via je computer of cloudsysteem.

Alles opruimen

Maak een inventaris van alle items op je bureau en in je lades en leg ze in stapels volgens verschillende categorieën. Bedenk wat je wilt bewaren, wat terug in de opslag kan en wat moet worden weggegooid of gerecycled. Gooi vervolgens al het afval weg, dat niet is gerecycled of gecomposteerd. Als je nog wat spullen nodig hebt, berg deze dan op. Je wilt geen rommel op je bureau, dus doe alles weg wat daar niet thuishoort. Denk hierbij aan papieren en mappen, die na gebruik op het bureau zijn blijven liggen. Organiseer je bureau door items in gelabelde containers of bakken te plaatsen, zodat je gemakkelijk kunt vinden wat je nodig hebt en wanneer je het nodig hebt. Gebruik kleurgecodeerde labels voor verschillende doeleinden. Zo zie je in één oogopslag wat aandacht nodig heeft en wat niet. Met de eenvoudige tips in dit artikel kom je al een heel eind!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *