Zo ben je een echte ‘ally’ deze Pride-maand

Zo ben je een echte ‘ally’ deze Pride-maand

Juni is ‘Pride-maand’. Dit is van oorsprong een Amerikaanse thema maand, maar deze wordt op steeds meer locaties gevierd en ook in Nederland wordt er steeds meer aandacht besteed aan deze maand. We vertellen graag wat meer over deze bijzondere beweging.

Wat is Pride-maand

Thema maanden zoals Pride-maand of Black History month zijn in Amerika speciale maanden om stil te staan bij belangrijke stukken geschiedenis. Bij Pride-maand gaat dit over bewustwording en de geschiedenis van de LHBTI+ gemeenschap. Het gaat dus verder dan een viering en is niet alleen een excuus om lesbische films en series netflix te kijken. Het gaat om bewustwording van de problemen en uitdagingen binnen de LHBTI+ gemeenschap en om het beantwoorden van vragen als wat is queer? Wat betekent het om homoseksueel of lesbisch te zijn? Waar hebben zij mee te maken en hoe kunnen we de wereld een stukje veiliger maken voor iedereen.

Hoe kun je hier mee omgaan met je bedrijf

Voor veel bedrijven wordt Pride-maand nog gezien als een maand waarin ze met een regenboogvlag kunnen zwaaien en extra geld kunnen verdienen met regenboogkleurige producten. Consumenten prikken hier steeds meer doorheen en vragen bedrijven om échte aandacht te besteden aan de problemen waar LHBTI’ers mee te maken krijgen. Als je dit goed doet word je gezien als een ‘ally’, een echte vriend voor de LHBTI+ gemeenschap.

Hoe je dit het beste kunt doen hangt af van het soort bedrijf wat je hebt. Maar elk bedrijf zou van binnenuit moeten beginnen. Besteed aandacht aan Pride-maand door het te vieren met medewerkers en collega’s. Wanneer je intern een LHBTI-vriendelijke werksfeer hebt kun je dit daarna delen met de wereld door positieve interne verhalen te delen. Zo laat je zien dat jouw bedrijf een vriend is voor LHBTI’ers zonder dat op een direct commerciële manier te doen. Hoewel je hier niet direct regenboog producten mee verdient, zullen een grote groep consumenten een beter beeld krijgen van je bedrijf.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *